Autyzm to zaburzenie neurologiczne, które wpływa na rozwój komunikacji, interakcji społecznych i zachowania. Pomimo jego powszechności, wiele osób nadal nie wie, czym jest autyzm i jak może wpływać na kontakt z otoczeniem. Dowiedz się jak wygląda rozwój dziecka z autyzmem.
Sprawdź też: https://spokojdziecka.pl/dziecka-urodzonego-z-hipotrofia/
Czym jest autyzm?
Autyzm jest złożonym zaburzeniem neurologicznym, które wpływa na zdolność jednostki do interakcji i komunikacji z innymi. Objawy mogą być od łagodnych do ciężkich i często obejmują trudności w interakcji społecznej, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, powtarzające się zachowania i ograniczone zainteresowania lub działania. Osoby z autyzmem mogą również doświadczać wrażliwości sensorycznej, w tym nadwrażliwości na światło, dźwięki, dotyk, smaki, zapachy, tekstury i bodźce wizualne. W zależności od stopnia nasilenia objawów, osoby mogą wymagać specjalistycznych programów edukacyjnych i usług wsparcia przez całe życie. Wczesna diagnoza jest ważna, ponieważ pozwala na interwencje, które mogą pomóc poprawić objawy i zmniejszyć wpływ autyzmu na życie jednostki. Przy odpowiednim wsparciu i leczeniu osoby z autyzmem mogą wieść sensowne i satysfakcjonujące życie.
Spektrum autyzmu – rozwój dziecka z autyzmem
Autyzm dziecięcy jest zaburzeniem neurologicznym, które wpływa na rozwój interakcji z rówieśnikami i dorosłymi i umiejętności komunikacyjnych. Jest często diagnozowany we wczesnym dzieciństwie. Może charakteryzować się trudnościami z interakcjami społecznymi, powtarzającymi się zachowaniami, trudnościami w komunikacji i wrażliwością sensoryczną. Dokładna przyczyna autyzmu jest nadal nieznana, ale uważa się, że jest to wynik połączenia czynników genetycznych i środowiskowych. Wczesna diagnoza i interwencja są ważne dla maluchów z autyzmem, ponieważ mogą one korzystać z terapii. Stosowana Analiza Zachowania (ABA), terapia zajęciowa, terapia mowy i trening umiejętności społecznych są ważnymi elementami leczenia. Interwencje te mogą pomóc jednostkom w budowaniu niezależności, umiejętności komunikacyjnych, zdolności do samoopieki i innych umiejętności życiowych. Przy odpowiednim wsparciu, najmłodsi z autyzmem mogą prowadzić pełne życie i osiągnąć swój najwyższy potencjał.
Rozwój mowy u najmłodszych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Przez utrudnione poznawanie świata i interakcję z innymi, rozwój mowy u najmłodszych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu to złożone zadanie. Podczas gdy niektóre osoby z ASD mogą w ogóle nie rozwijać mowy, inne mogą przejść do bardziej zaawansowanych poziomów komunikacji. Niezależnie od poziomu rozwoju języka, ważne jest stworzenie wspierającego środowiska i zapewnienie skutecznych interwencji, które są dostosowane do potrzeb danej osoby. Specjalista zleca typowe zadania by zbadać funkcje poznawcze indywidualnie u każdej osoby. Niektóre strategie, które można zastosować, obejmują zapewnienie wsparcia wizualnego, takiego jak karty ćwiczeń, obrazki, gesty, wykorzystanie technik stosowanej analizy zachowania (ABA) do nauki nowych słów. Występuje rownież wykorzystanie systemów komunikacji rozszerzonej i alternatywnej (AAC), takich jak urządzenia technologii wspomagającej lub język migowy. Przy odpowiednim prowadzeniu osoby z ASD mogą poczynić postępy w zakresie umiejętności komunikowania się za pomocą metod werbalnych lub niewerbalnych.